Kraftpotensialet i bølge- og tidevannsenergi utforsket på ETN-seminar
Gav sannsynligvis det mest omfattende bildet av bølgekraftens status og muligheter i Norge i dag
Karolina Adolfsson snakker om SHIFTR og batteridrevne hurtigbåter i ukens episode av Teknisk Sett
Her kan du høre pocast-episoden.
Artikkelen er hentet fra www.tu.no.
Det norske maritime miljøet fikk en stor fjær i hatten da verdens første helelektriske bilferge Ampere ble lansert i 2015. Det var selve starten på elektrifiseringen av den norske samferdselssektoren til sjøs. Det fine med bilfergene er at de har såpass lang liggetid at det lar seg gjøre å lade batteriene om bord tilstrekkelig til å holde ruteplanen.
Nå skal også norske hurtigbåter elektrifiseres. Da får vi en litt annen problemstilling. Det ligger i navnet at hurtigbåter kjører fortere enn ferger. Det gjør igjen at de bruker lang mer energi enn ferger per passasjer-sjømil. Noe som av vekthensyn åpenbart ikke kan kompenseres ved å ha enda flere tunge batterier om bord.
Fordi det går relativt raskt å sette i land passasjerene og ta om bord nye reisende, vil heller ikke liggetiden ved kai være tilstrekkelig lang til å få ladet batteriene om bord.
En real nøtt, med andre ord.
I ukens podkast snakker vi med innovasjonssjef Karolina Adolfsson i hurtigbåtselskapet Norled. Adolfsson er også initiativtaker til løsningen på hurtigbåtenes utfordringer med lading, en teknologi som markedsføres under merkevaren Shiftr.
Konseptet er en landbasert bom som sørger for at batteriene om bord i hurtigbåten blir byttet i løpet av få minutter. På denne måten vil hurtigbåtene kunne opprettholde sine korte stopp og samtidig få fulle batterier i tide til neste avgang.
Hør ukens episode av Teknisk Sett, der Karolina Adolfsson forteller om hvordan norsk hurtigbåter allerede i løpet av 2024 vil starte omleggingen fra diesel til batteridrift. En omlegging som i høyeste grad også har hatt støtte fra både Forskningsrådet, Innovasjon Norge og en rekke samarbeidspartnere.
Startup-selskapet Shiftr AS eies for øvrig 100 prosent av Norled. Organiseringen av konseptet i et eget AS indikerer at planene også kan inneholde en fremtidig ambisjon om internasjonal satsing.